Facebook heeft in het tweede kwartaal een omzet behaald van 1,81 miljard dollar. Dat is 53 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Ongeveer 41 procent van de advertentie-inkomsten waren afkomstig van mobiel.

Dat maakte het bedrijf woensdag nabeurs bekend.

Facebook deed het daarmee een stuk beter dan analisten hadden verwacht. Volgers van het concern gepeild door Thomson Reuters rekenden op een omzet van 1,62 miljard dollar. Het aandeel ging in de handel nabeurs met 15 procent omhoog.

Van de inkomsten kwam 1,6 miljard dollar uit advertenties. De andere 214 miljoen dollar haalde Facebook binnen met directe betalingen, bijvoorbeeld van mensen die virtuele goederen aanschaffen in spelletjes.

Mobiele inkomsten nemen toe

Van de advertentie-inkomsten was 41 procent afkomstig van mobiel. Daarmee zet Facebook de opmerkelijke groei op mobiel door. "We hebben nu meer dagelijks actieve gebruikers op mobiel dan op de desktop", stelde topman Mark Zuckerberg in de toelichting op de cijfers. "Binnenkort hebben we meer omzet op mobiel dan op de desktop."

Een jaar geleden had het bedrijf nauwelijks nog mobiele inkomsten. Dat baarde investeerders zorgen, omdat mensen steeds meer uren doorbrengen op smartphones en tablets.

In een jaar tijd stortte Facebook zich op het ontwikkelen van nieuwe technieken om reclames op smartphones te krijgen. In juli, augustus en september zag het de mobiele omzet stijgen tot 14 procent van de totale inkomsten. In de kwartalen erna nam dat percentage toe tot 23, 30 en nu dus 41 procent.

Facebook lijkt het daarmee iets beter te doen dan de rivalen Google en LinkedIn, die ook het wiel opnieuw uit moeten vinden voor mobiel. Google zag het afgelopen kwartaal de advertentietarieven twee keer zo hard dalen als verwacht, vermoedelijk door meer mobiel bezoek waar de prijzen lager liggen dan op de desktop. LinkedIn zag de groei vertragen en verlaagde de verwachtingen voor de rest van het jaar.

Meer actieve gebruikers op mobiel

Facebook heeft inmiddels 819 miljoen mobiele gebruikers die maandelijks minimaal één keer langskomen. Dat zijn er 276 miljoen meer dan in het tweede kwartaal van 2012.

Ook is het aantal mensen dat Facebook alleen mobiel gebruikt in een jaar ruim verdubbeld tot 219 miljoen. Het sociale netwerk blijft daarmee profiteren van het programma Facebook for Every Phone, waar het bedrijf in september 2011 mee begon. Daarmee kunnen mensen met beperkte toegang tot het internet Facebooken op feature phones. Facebook for Every Phone heeft nu meer dan 100 miljoen gebruikers die maandelijks actief zijn, schrijft het bedrijf in de toelichting op de kwartaalcijfers.

Omzet per gebruiker

Het aantal gebruikers dat minimaal één keer per maand actief is op Facebook steeg tot 1,15 miljard, 21 procent meer dan een jaar eerder. De meeste daarvan van actief buiten Noord-Amerika en Europa. Het Facebook-gebruik neemt het snelst toe in Azië en de overige delen van de wereld, zoals te zien is in de onderstaande grafiek.

Hoewel het aantal actieve leden nog steeds stijgt, is het voor Facebook vooral zaak om de omzet per gebruiker te verhogen. Die bedroeg in het tweede kwartaal 1,60 dollar, een stijging van 25 procent in vergelijking met een jaar geleden.

Er zijn grote verschillen per regio. In de Verenigde Staten en Canada verdiende Facebook in het tweede kwartaal 4,32 dollar aan een gebruiker, in Europa 1,87 dollar en in Azië slechts 0,75 dollar.

Nettowinst stijgt

De winst in april, mei en juni kwam uit op 333 miljoen dollar, aanzienlijk beter dan de 157 miljoen dollar verlies van een jaar eerder. Het verlies van destijds was toe te schrijven aan kosten die het bedrijf maakte rondom de beursgang.

Het techconcern maakte verder bekend dat meer dan 1 miljoen actieve adverteerders actief zijn op de socialenetwerksite. Een ‘actieve’ adverteerder is iemand die in de laatste vier weken een advertentie geplaatst heeft. Facebook zag vooral het aantal lokale bedrijven dat adverteert significant toenemen.

Lees ook op Z24

'Facebook, Whatsapp en Google? China komt eraan!'

Hoe Google en Facebook innovatie frustreren

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl